fredag 23 januari 2015

Skolval

På torsdag så har vi informationsmöte för, förhoppningsvis, blivande vårdnadshavare och elever till förskoleklass och åk 7.

Detta är ju lite spännande eftersom hela vår verksamhet och ekonomi bygger på att vi har fullt i våra klasser.

Eftersom jag ofta upplever ett stort söktryck så ska det nog bli bra…

Det som alltid är lite osäkert är andelen elever som väljer att stanna mellan år 3 och 4. Just till mellanstadiet är konkurrensen mellan skolorna stor. Det finns fler skolor att välja mellan och dessa har ibland också lockande inriktningar. Inriktningar som vi så klart försöker möta.

Förra våren hade jag, och våra biträdande rektorer, några möten med vårdnadshavarna till just dessa elever. Man uttryckte en oro bl.a. över att vi väljer att omgruppera klasserna till åk 4.

Vi tycker att vi, efter våra samtal, nådde en ganska enig förståelse av anledningen till detta. Det här är en kommunikation som jag tror är viktig även i år om vi märker av en sådan oro. Vi vill så klart att alla ska stanna. Nu blev det ju riktigt bra, törs jag säga, med facit. 95 % av eleverna i årets 4:a uttrycker att de trivs bra på skolan, enligt vår senaste mätning. Så klart 5 procentandelar för lite, men helt ok. Jag hoppas på 100 % under våren.


Det jag minst av allt vill, är att det skapas en stämning av att många är på väg bort. Det här kan vara oerhört stressande för eleverna. På Björngårdsskolan, där jag arbetade tidigare, var detta återkommande år efter år. Detta trots att den skolan också var en riktigt bra skola.

//Janne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar