Ytterligare en temadag till
handlingarna. Den här gången avhandlade vi världsbokdagen och passade på att ha
en trygghetsdag om utanförskap samtidigt.
Det blev som vanligt riktigt lyckat och det var inte så
svårt att förena dessa två teman. Med en bra bok är man ju dessutom aldrig
ensam…
Under Pi-dagen för några veckor sedan såg jag elever i
korridorerna som memorerade decimaler och/eller löste matematiska problem. När
jag ser sådant i korridoren då de har rast, då vet jag att vi har lyckats väcka
engagemang och intresse.
Den här gången var korridorerna fulla med äldre elever som
satt och läste för yngre. Jag tror inte att vi kan överskatta värdet av detta.
Äldre läsande elever som förebilder, det vill vi ha.
I klassrummen diskuterades utanförskap och det hela
resulterade i en tipsbank i ljushallen där olika exempel på utanförskap presenterades
tillsammans med olika lösningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar