söndag 26 april 2015

En lysande dag av läsning

Ytterligare en temadag till handlingarna. Den här gången avhandlade vi världsbokdagen och passade på att ha en trygghetsdag om utanförskap samtidigt.

Det blev som vanligt riktigt lyckat och det var inte så svårt att förena dessa två teman. Med en bra bok är man ju dessutom aldrig ensam…

Under Pi-dagen för några veckor sedan såg jag elever i korridorerna som memorerade decimaler och/eller löste matematiska problem. När jag ser sådant i korridoren då de har rast, då vet jag att vi har lyckats väcka engagemang och intresse.

Den här gången var korridorerna fulla med äldre elever som satt och läste för yngre. Jag tror inte att vi kan överskatta värdet av detta. Äldre läsande elever som förebilder, det vill vi ha.

I klassrummen diskuterades utanförskap och det hela resulterade i en tipsbank i ljushallen där olika exempel på utanförskap presenterades tillsammans med olika lösningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar