söndag 30 augusti 2015

Osjyssta traditioner

Vad ledsamt det är då inte eleverna är sjyssta mot varandra. I mitt uppdrag ser jag detta som ett av dem viktigaste, om inte det allra viktigaste att få stopp på. Trots det händer det ibland.

Läste DN i fredags. Där kunde ni också läsa artikeln om familjen som tagit emot massor av ensamkommande flyktingbarn. Man blir varm i hjärtat.

I slutet av artikeln kan man dock läsa om en sorts kärleksförklaring som innebär att man daskar en nyklippt i nacken.

Det finns också en tradition som förekommer som innebär att man kastar ägg på någon som fyller år.

De här båda sakerna låter kanske harmlösa för någon. För andra är det djupt kränkande. I DN:s artikel uttrycks det som en önskan om välgång i livet.

Jag kan lova att vi i skolan gör allt vi kan för att stävja sådana här företeelser. Vissa får fler daskar i nacken än andra. Och andra får fler ägg kastade på sig. Och detta i sanning inte som någon kärleksförklaring.

Vi gör allt vi kan då vi ser eller hör om sånt här, men snälla,
Prata också hemma om detta. För några så är det precis så. En kul grej som man är med på. Dock...

Jag har noll tolerans och kommer att kraftfullt agera om jag hör att någon elev utsätts för dylikt. Det har hänt på skolan och kommer säkert att hända igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar