fredag 4 april 2014

Vecka 14


Hej!

I veckan har man, som alla andra veckor detta år, debatterat skolan i tidningarnas ledarsidor. Nu senast handlade det om resursfördelning. Det har framkommit att kommunerna satsar för lite på skolan samt att man inte fördelar resurser mellan olika geografiska skolområden.

Det är lätt att tänka att detta också gäller Stockholm. Jag vill därför tillägga att Stockholm är en av de kommuner som fördelar mest av sina resurser i skolan utifrån segregationen. Vad som ligger till grund för resursfördelningssystemen är flera olika aspekter som man definierar som områdets socioekonomiska förutsättningar. Det kan gälla föräldrarnas utbildningsnivå, eventuell arbetslöshet etc. här kan ni läsa mer om detta och hur det är tänkt att fungera. 68 sidor rapport från skolverket (för den mycket intresserade!!!).

Klart är dock att för ett område som Södra Ängby så är inte vi prioriterade i ett sådant resursfördelningssystem. Vi har helt andra förutsättningar än andra områden i Stockholm.

Dagens nyheter har också fokuserat en del på läsning. För ett par veckor sedan skrev jag om hur högläsningen i hemmen sjunkit och hur detta så klart påverkar resultaten i skolan. Vår ambition är att göra en större satsning på just läsning framöver. Nästa läsår hoppas jag att vi har utarbetat plan för hur den satsningen skall säkras.

Gällande frånvaroregistreringen vid sjukdom så har vi nu klart med en app som skall göra den processen ännu enklare. SMS- funktionen har fungerat ganska bra. Tyvärr ringer allt för många och sjukskriver sina barn fortfarande. För oss blir den hanteringen mycket enklare om ni använder sms- funktionen eller appen.

Ni hämtar appen ”anmäl frånvaro Stockholm” på android market eller appstore. I själva appen finns en bra beskrivning för hur ni sen går vidare.

Vi tackar på förhand för hjälpen och hoppas att ni också kontinuerligt scannar av hemsidan för eventuell ny information. Vi gör vårt bästa för att försöka göra den uppdaterad och angelägen för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar